Pad Bosanskog kraljevstva 1463. godine označio je početak višestoljetne osmanske vladavine u Bosni i Hercegovini, a s njom i proces islamizacije. Ovaj fenomen nije bio trenutni ni uniforman, već se odvijao postepeno tokom narednih stoljeća, pod utjecajem različitih društvenih, ekonomskih, političkih i kulturnih faktora. Do kraja 16. stoljeća islam je postao značajna religija u mnogim dijelovima Bosne i Hercegovine, što je rezultiralo promjenom vjerske i društvene strukture regije. Jedan od ključnih faktora islamizacije bio je razvoj gradova pod osmanskom vladavinom. Osmansko carstvo je uvelo novi administrativni i ekonomski poredak koji je podsticao urbanizaciju. Gradovi poput Sarajeva, Travnika, Banje Luke i Mostara postali su centri osmanske vlasti, trgovine i kulture. U tim sredinama koncentrisani su vojni garnizoni, administrativne institucije i trgovci, koji su bili važan faktor islamizacije. Gradovi su privlačili stanovništvo iz ruralnih područja, gdje su tradicionalni vjerski oblici opstajali duže, što je ubrzalo proces prihvatanja islama. Urbanizacija je bila popraćena izgradnjom infrastrukture poput čaršija, hamama i vodovoda, što je podizalo kvalitet života. Ovi elementi osiguravali su ne samo ekonomski prosperitet, već i kulturnu i religijsku integraciju. Muslimanski gradovi nudili su šansu za bolji život, uključujući zaposlenje i društvenu mobilnost, što je podsticalo konverziju lokalnog stanovništva na islam. Izgradnja vjerskih objekata, poput džamija, medresa, tekija i turbeta, bila je središnji dio osmanske politike islamizacije. Sarajevo je tokom 16. stoljeća postalo simbol osmanske urbanizacije i islamizacije, sa preko stotinu džamija, od kojih su mnoge građene zahvaljujući vakufima. Među najpoznatijima je Gazi Husrev-begova džamija, izgrađena 1530. godine, koja je postala vjerski i kulturni centar regije. Vakufi su igrali značajnu ulogu u širenju islama. Pored vjerskih objekata, finansirali su škole, bolnice i infrastrukturu, što je povečavalo dostupnost obrazovanja i zdravstvene njege. Ovi objekti su bili otvoreni za širu zajednicu, što je olakšavalo prihvatanje islama kod lokalnog stanovništva. Jedan od čestih razloga za prelazak na islam bile su društvene i ekonomske privilegije. Prelazak na islam donio bi oslobođenje od plaćanja džizje, poreza koji su plaćali nemuslimani, kao i pristup višim društvenim slojevima. Muslimani su imali povlašten status u administraciji i vojsci, što je mnogima bila snažna motivacija za konverziju.
BOSNA U SASTAVU OSMANSKOG CARSTVA
21.08.2025.
Umihana Čuvidina
Umihana Čuvidina (oko 1794 – oko 1870) smatra se prvom poznatom bošnjačkom pjesnikinjom i jednom…
19.08.2025.
Sabit Alauddin Užičanin (Ali Bošnjak)
Alauddin Ali Bošnjak, poznatiji kao Sabit Užičanin, rođen je 1650. godine u Užicu, tadašnjem dijelu…
14.08.2025.
Hasan Kaimija
Šejh Hasan Kaimija Zrinović (Sarajevo, 1625./1635. – Zvornik, 1691.) bio je bosanskohercegovački islamski teolog, sufijski…
13.08.2025.
Derviš-paša Bajezidagić
Derviš-paša Bajezidagić bio je bosanskohercegovački pjesnik i osmanski državni službenik, rođen u mahali Podhum u…
06.08.2025.
Derviš Fevzi Mostarac
Šejh Fevzi Mostarac (rođen između 1670. i 1677, umro 1747) bio je značajan književnik iz…
06.08.2025.
Abdurrahman Sirrija
Šejh Abdurrahman Sirrija, nakšibendijski prvak, osnivač tekije na Oglavku, pjesnik i kaligraf rođen je 1775.…
31.07.2025.
Kalin hadži Alijina džamija
Prema nekim historičarima Kalin hadži Alijina džamija izgrađena je 1535., a prema nekima trideset godina…
30.07.2025.
Turbe sedam braće
Na lijevoj obali Miljacke, na padinama sarajevskog naselja Bistrik, smješteno je jedno od najposebnijih i…
23.07.2025.
Mustafa Ejubović – Šejh Jujo
Mustafa Ejubović – Šejh Jujo rođen je 1650. godine u Mostaru. Ovaj velikan svoju biografiju…









